2.8.2021

Free Flight Quarterly, Issue 78

 V emailu mi přistálo nejnovější číslo časopisu Free Flight Quarterly, tentokrát s pořadovým číslem 78. Jak už jste si na stránkách mohli přečíst, je to časopis vydávaný v Tasmánii pro všechny příznivce volného letu. Předplatné není kupodivu tak hrozné, jen 20 USD, což je při aktuálním kurzu něco kolem 430,- Kč.

Jak asi všichni víte, tak u nás není aktuálně k dispozici žádný časopis vyslověně pro volňáskáře. Což je samozřejmě škoda. Nebudu se zabývat tím, proč to tak je, ale snad se blíská na lepší časy a proto sledujete náš web 🙂

A co tentokrát v čísle najdete?

V úvodníku povídání o konstrukci letadel a vývoji. Následuje druhá část článku Jima Baguleye, Power Duration models, o motorových modelech, kde autor zkoumá konstrukční podmínky pro stabilní stoupání modelu bez nežádoucího lopingu a to vše v souvislosti s pozicí pylonu. Jako doplněk k tomuto článku je připojen plánek autorova modelu Overload z roku 1959, který představuje typickou konstrukci britských motorových modelů z konce 50. a začátku 60. let. Podobné modely byly velmi úspěšné v mezinárodních soutěžích.

Článek Paula Bradleyho, Taking An idea To A Kit One Modeller’s Approach, ilustruje moderní přístup při plánování a realizaci stavebnice modelu větroně ULF-1. Skutečný ULF-1 poprvé vzlétl v listopadu 1977. Autor si tento letoun vybral jako podklad pro stavebnici vzhledem k  jeho vlastnostem a v podstatě ke konstrukční podobnosti s modelem. Bradley diskutuje o vhodných metodách kreslení plánku, které jsou podkladem pro řezání laserem. Dle něj je CAD nejvhodnější způsob, i když lze použít i jiné alternativy. Poukazuje na to, že mnoho CAD programů má schopnost vyvíjet 3D modely z původních 2D výkresů. 

Sergio Montes v článku Dihedral, do we have enough Dihedral?, přináší krátký historický přehled o použití vzepětí křídel na skutečných letadlech a u modelů.

Stuart Darmon v článku A contest that won´t get cancellerd-hopefully… doufá, že situace vzhledem ke Covid-19 nebude nakonec pro volňáskáře tak zlá a létat se bude. Nicméně přišel s návrhem na korespondenční soutěž modelů A1. Modely A1 jsou všeobecně známé, nicméně jen pro připomenutí. Modely A1 byly kategorií FAI z konce 50. a počátku 60. let, předchůdci dnešní kategorie modelu F1H. Jedná se o relativně malé větroně s plochou křídla a VOP do 18 dm2 a minimální hmotností 220 g. Zatížení křídla je 12 g na dm2, tedy stejné jako větroňů A2, dnešní F1A. Ke startu se používala 50 m šňůra. V článku se dočtete podrobnosti o pravidlech a specifikacích větroňů. Navíc zde najdete i 3 plánky modelů A1. Populární Aiglet, publikován Aeromodelleru v roce 1955, spolu s modelem Everest a méně známým modelem Quiz Kid. Oba modely najdete na Outerzone nebo v ročence Franka Zaice 1959-61.

Robert J. Caso v článku Carbon Tube for Free Flight Models pojednává o nových možnostech využití uhlíkových trubiček při stavbě trupu modelu Fieseler Storch o rozpětí 30 palců. Dočtete se o způsobu využití uhlíkových trubiček, různé tipy a triky používané při stavbě.

Chris Stoddart v 6 části článku Properly speaking se opět věnuje vrtulím a s využitím nejnovějších poznatků NASA se zabývá problematikou snížení odporu sklopené vrtule u modelů. 

Pánové Heinrich Eder a Paul Willutzki se zabývají v článku Super Capacitors (EDLC’s) – an energy source for indoor duration flights problematikou kondenzátorů a jejich využití u halových modelů, jako alternativy ke gumovému svazku. 

Pro příznivce spáleného benzínu je zde pokračování článku Adriana Duncana, The Fuji Story, o motorech Fuji.

Alexandre Cruz v článku Deep dive on high performance outdoor supercapacitor models představuje možnost létání volných modelů se superkondenzátorovým zdrojem energie. Popularita těchto modelů je v zahraničí značná, bohužel u nás jsme v tomto směru trošku pozadu. Doplňkem k článku je plánek modelu Micro Ramrod, kategorie E20.

Nechybí také medailonek skutečného letadla, tentokrát je to letoun Beardmore Inflexible.

Příznivci kategorie F1E určitě potěší článek Gerharda Woebbekinga, který pokračuje ve své sérii článků o modelech F1E. Tentokrát o dokončovacích pracích na modelu jako je lakování, barvení a popisky.