Jak jsem stavěl model F1G „GEO“

Jen malý úvod k článku Michala Kohutiče. Jak jste zaznamenali, čas od času se tady objeví článek o modelech P30 s tipy, návody a plánky na modely k této kategorii s cílem přilákat více zájemců, aby si model kategorie P30 postavili a přišli na soutěž. Se stejným cílem začínáme i seriál článků ke kategorii F1G. Doufám, že se to bude čtenářům líbit.

VaPe


Michal Kohutič

„GEO“, model kategorie F1G je můj druhý model v této kategorii po nucené třicetileté pauze v modelařině a taky má první sezóna s tímto modelem. Název Geo je to vlastně zkrácenina od názvu geodetická konstrukce. Dá se taky říci, že je to vzor italské školy stavby volných modelů. Proč druhý? První model (Sting) mi totiž při třetím startu při zalétávání na Velké Dobré zmizel v dáli a tak proto „druhý“. Na štěstí se po deseti dnech ozval nálezce, ale to už byl Geo ve stavbě.

 

Křídlo: To se staví na předem zhotovené šabloně, na které je položen plánek, který jsem přelepil pásy široké průhledné izolepy. Ta je lepší než igelit, protože výkres pevně na šablonu zafixuje, proti lepidlu je odolnější a lépe se to po vytvrdnutí lepidla sundává. Taky jsem spáchal přípravečky na zaříznutí a eventuální zabroušení žeber na 45° pro lepší styk s náběžnou lištou 3 x 3 mm i odtokovou lištou 2 x 6 mm. Ještě než jsem začal skládat a lepit žebra na šablonu, vyztužil jsem odtokovku uhlíkovým páskem šíře 2 mm. Všechna žebra jsou z balzy 2 mm. Žebro u kořene je taky z 2 mm, ale u přechodu na ucho ze 4 mm balzy. Ta samá tloušťka žebra je i u ucha, protože se potom styčné plochy obou částí zbrousí v požadovaném úhlu na vzepětí uší. Po vytvrdnutí lepidla (lepeno zředěným Kanagomem) pak nastává ta správná piplačka. Obráceně umístěná žebra se musí mezi ty stávající dořezat a napasovat. Po kompletním slepení žeber se podle kovového pravítka vyřízne mezera pro vsazení hlavního nosníku 2 x 5mm, který je na spodní straně vyztužen uhlíkovým páskem šíře 2 mm. Stejným způsobem se to provede u uší, jen nosník a odtokovka je bez uhlíku. Kulaté konce uší jsou zhotoveny klasickým způsobem lamelováním. Po sundání z šablony se v kořenové části opatrně udělají otvory pro vlepení papírových trubiček na spojkovou uhlíkovou trubičku o průměru 3/1,5 mm a podle výkresu se vlepí zesilující výztuhy. Náběžné části jsou potaženy nejlehčí balzou 1 mm. Stejným způsobem se staví uši, které se ale musí stavět do požadovaného negativu, protože tato konstrukce už nedovoluje nakroucení. Stejným způsobem jako u centroplánu se u uší vlepí hlavní nosník. Ten je bez uhlíku i jako odtokovka. Kulaté konce uší jsou zhotoveny klasickým způsobem lamelováním. Křídlo je potaženo potahovým papírem 13 g/m2 a lakováno běžným způsobem.

Výškovka: Ta je postavena obdobným způsobem jako křídlo. V podstatě je to už oddychová stavba, protože se staví na rovné desce. Žebra jsou z 1,5 mm balzy, náběžka z 3 x 3 mm, odtokovka
2 x 3mm a hlavní nosník 2 x 3 mm, ale bez uhlíkové výztuhy. Ve středu je vlepen háček z překližky 1 mm se dvěma zářezy a to pro uchycení silonového vlasce deteru a poutací gumičky. Potažena je Mylarovou fólií.

Směrovka: Je kopačková a slepena z vytvarované lamelované balzy a rovných 1 mm balzových pásků. Po vytvrdnutí lepidla je zbroušena do souměrného profilu. Ve středu je vlepená papírová trubička pro nasazení na uhlíkovou trubičku 2/1mm.

Trup: Motorová část trupu je stočená na kulatině o průměru 22 mm z balzy 1,2 mm. Vnitřek i vnějšek je olaminován skelnou tkaninou o měrné hmotnosti 24 g/m2. V místě zadního závěsu gumy je trup zevnitř vyztužen prstencem z překližky 0,6 mm a po vyvrtání otvoru pro duralovou trubku průměru 4/3 mm je otvor z vnějšku trupu ještě zesílen prstencem z překližky 1 mm. Zadní část trupu tvoří uhlíková kuželová trubka, která je s motorovou částí spojena kuželovým přechodem, stočený z balzového hranolu. Pro SOP je v zadní části trupu vlepená uhlíková trubička a štelovací dorazy pro seřízení. VOP je uložena klasicky a je pomocí šroubku taky seřiditelná.

Pylon křídla: Je slepen z balzy 2 mm, je v nastavení PGI a má zabudované štelování pozitivu pravého křídla. Pylon je k trupu přilepen až po zkompletování modelu a zjištění skutečné polohy
těžiště, které je v 65% hloubky křídla. 

Hlavice: Vzhledem komu, že ještě nejsem vybaven na výrobu této části modelu, tak mi ji na požádání vyrobil Mirek Rohlena i s vrtulí. Hlavice je uzpůsobena na kopačku SOP a vyosena vpravo 3°, dolů 3,5°.

Determalizátor: Je umístěn na boku trupu, jako u modelu „Sting“.

Seřízení: Pohon modelu je z dvanácti vláken gumy TAN Super sport 3 x 1 mm. Lítá vpravo vpravo a při seřízení PGI má krásný motorový let, skoro jak kopačkové uhlíky.

Nastavení negativů: vpravo 3 mm, vlevo 2 mm. Pozitiv na pravém křídle jsem doladil až při zalítávání.

Při stavbě už třetího Hívru stejné konstrukce, jen o něco málo většího rozpětí, jsem se snažil stavbu zdokumentovat.

https://fototereba.rajce.idnes.cz/F1G_-_GEO_3/