21.9.2020

P30 Meteoro

Možná si někteří z Vás všimli, že v časopise Volný let č. 3/2015 vyšel plánek a krátký článek o modelu Meteoro kategorie P30. Jak jsem psal je to tak trochu jiná P30, než je obvyklé vidět na soutěžích. Stavebně je to nenáročný model, pečlivým výběrem balzy se v pohodě dostanete na požadovaných 50 g. Zalétání modelu je vcelku snadné, letěl prakticky hned tak, jak byl postaven. Nicméně upozorňuji, že je třeba věnovat pozornost správnému natáčení gumového svazku a sklonu vrtule. Odměnou Vám bude spolehlivý model s úžasným způsobem stoupání a lehce nadprůměrnými časy letu. Abych nezapomněl, autorem a konstruktérem modelu je Omar GRASSETI ze San Paula v Brazílii, takže je to model z druhého konce světa. I na druhém konci světa se létají P30 🙂

Plánek modelu ve formátu pdf a měřítku 1:1 stahujte po kliknutí na odkaz: P30_Meteoro

Ve článku bohužel nebyl prostor pro popis stavebních detailů, takže jsem využil fotografie z internetu. Fotografie někdy napoví víc, než třístránkový popis.

Stavba trupu

1

Stavba trupu je vcelku jednoduchá. nejdříve si je třeba připravit šablony bočnic a nařezat příslušné lišty. Nezapomeňte, že vrchní a spodní díl má léta orientována kolmo na boční díly. Osobně u svých modelů nemám zadní část trupu lepenou natupo k přední části, ale lehce jsem je zapustil do bočnice. První bočnici lepíme na plánku, druhou přímo na ní, aby byla stejná. Levou přední část nezapomeneme udělat lehce delší kvůli vybroušení sklonu hlavice. Při stavbě nezapomene řádně vylakovat vnitřní části trupu, případně potáhnout papírem. Také doplníme překližková kolečka u závěsu svazku. Sestavení bočnic ke snadné, mrkněte na obrázky. Já osobně to dělám trošku jinak, ale každý má svůj způsob. Přední část trupu doplníme přepážkou z překližky 1,5 mm, slepíme hlavici a zhotovíme uchycení plastové vrtule dle osobních zvyklostí. Pylon uložení křídla zhotovíme dle plánku, spasujeme s trupem, prozatím nelepíme. Nezapomene na determalizátor výškovky, ten sice na plánku není namalován, ale jeho zhotovení je snadné.

2

3

4

Stavba křídla

Stavba křídla je trošku jiná, než jsme zvyklí. Nejdříve si připravím šablony jednotlivých žeber. Pak vyřežu sady žeber a nařežu si náběžnou a odtokovou lištu. Odtokovou lištu si obrousím do klínu. Následně slepím celé křídlo rozvinuté do roviny bez pomocných nosníků. Po zaschnutí slepím křídlo do vzepětí, doplním prostřední žebro. Po zaschnutí vyříznu přípravkem, zhotovených ze dvou žiletek slepených k sobě na šířku a hloubku pomocných nosníků, a podle pravítka zářezy v jednotlivých žebrech. Zalepím pomocné nosníky, po zaschnutí doplním zpevňující trojúhelníky, křídlo obrousím a připravím k potahování. Ještě zhotovým winglety na konci křídla. Potahování je klasické, jak je kdo zvyklý. K přilepení potahového papíru používám lepidlo v tubě, nejlépe KORES, lakuji zředěným lakem. U mých modelů, nebyly při stavbě nastavovány žádné negativy, nicméně na koncích křídla je dobré dát tak +2 mm.

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

Stavba výškovky, kompletace modelu

Stavba výškovky je snadná a obdobná jako stavba křídla. Snažíme se vybírat lehkou, ale pevnou balzu. Potah papírový. Při kompletaci modelu věnuje pozornost správnému vyvážení dle údaje na plánku. Po nalezení příslušné polohy zalepíme pylon. Vyzkoušíme funkci determalizátoru a můžeme vyrazit zalétávat.

18

19

20

21
Doufám, že těchto pár informací přispěje k rozhodnutí si postavit tento model. Vezte, že mám připravený v zásobě obdobný model. Tentokrát z roku 1979. Takže se těším na některé ze soutěží. letu zdar!

VaPe