Kachna P30

Dnešní svět je plný kachen od internetu až po televizi. Kupodivu i modeláři mají kachny, tedy přesně řečeno modely, které mají vodorovné ocasní plochy (VOP) umístěné vpředu před křídlem.  Název byl odvozen od podoby letadla, které má díky křídlům umístěným více vzadu podobu letící kachny. Možná někoho napadne, zda to je k něčemu dobré? Je! Kachní koncepce totiž přispívá ke zvýšení vztlaku. Těžiště letadla leží před působištěm vztlaku a při klasickém umístění VOP v zadní části letadla musí aerodynamická síla vyvozená VOP působit proti celkovému vztlaku letadla tak, aby bylo dosaženo rovnovážného letu. V případě umístění VOP vpředu musí aerodynamická síla působit naopak nahoru a přispívá tak k celkovému vztlaku, uvádí se, že zvyšuje celkový vztlak až o 30 %. Letoun v kachním uspořádání je navíc poměrně odolný vůči pádům ze ztráty rychlosti (například při přetažení při stoupání) a nechtěným přechodům do vývrtky. Kachní VOP totiž ztrácí v krizově nízkých rychlostech vztlak dříve než nosná plocha a při následném poklesu přední části letounu způsobí snížení náběhu na křídle a případně zvýšení rychlosti. Kachní koncepce umožňuje lépe aerodynamicky tvarovat zadní část trupu a nepřímo tak přispívá ke snížení odporu.

Samozřejmě jsou tu i nevýhody. Hlavní nevýhodou kachní koncepce je zhoršená stabilita letadla při letu. U moderních stíhacích letounů (např. JAS 39 Gripen) ale tato přirozená nestabilita naopak pomáhá k lepší obratnosti stroje při manévrování (udržování stability ve vysokých rychlostech je ale možné pouze díky elektronice). V některých režimech letu navíc může být účinnost (vyvozený vztlak) hlavní nosné plochy negativně ovlivněna úplavem za kachní VP. A konečně kachní uspořádání je zároveň oproti tomu klasickému výrazně citlivější na polohu těžiště letounu.

Nicméně i modeláři s úspěchem využívají tento typ konstrukce, byť v našich končinách není moc k vidění. Výjimku tvoří LMK 215 Kladno, přesněji Jan Vrba, který se svou kachnou létá kategorii P30. O svém snažení sepsal i článek do časopisu RC Modely, který vyšel pod názvem Kachní P-30 v čísle 9/2015, strana 18 – 19.
 

Obdobně lze nalézt modely této konstrukce i v jiných kategoriích. Mě osobně také lákala možnost postavit si kachnu v kategorii P30, protože se mi zdá, že potenciál tento typ modelu má a navíc, zase to bude něco neobvyklého. Kdo mě zná, tak jej hned napadne Meteoro, se kterým úspěšně létám pár sezón.

A tak jsem využil tento podivný čas a konečně dal model dohromady. Tedy v tuto chvíli není ještě dohotovena hlavice s vrtulí a také vyřešení determalizátoru mi zabralo trošku přemýšlení, ale nakonec zvítězila jednoduchá varianta. Model je zatím jen prvním zkušebním prototypem, takže uvidíme, až se podívá do vzduchu.

Něco málo k modelu. Plánek nemám, použil jsem inspirace od kachny Honzy Vrby. Takže VOP je převzata z modelu Lenka, kategorie CO2, profil osvědčený Wöbbeking. Křídlo je z Kalinové P30 Stehlík, profil jsem neupravoval, jen na zakončení jsem použil zvětšené winglety z mého modelu Meteoro.

Na trup jsem použil balsovou trubku, která mi zbyla z pokusů, kdy jsem zkoušel postup Mirka Rohleny s laminací balzové trubky z venku a ze vnitřku. Jek je vidět, povedlo se to, nicméně jsem zvolil mnohem jednodušší a rychlejší způsob její výroby než Mirek. Bylo to dáno tím, že nemám k dispozici dílnu. Nicméně musím říct, že pevnost trupu je úžasná, váha nízká a není se třeba obávat prasknutého svazku.

Křídlo je usazeno na malém pylonu přímo na trupu. K zabezpečení funkce determalizátoru, je křídlo vybaveno výklopným způsobem a celek bude doplněn časovačem IKARA.

Bohužel časovač IKARA není k dispozici, což je velká škoda, ale lze to realizovat i za pomoci doutnáku. Křídlo mám proto tuto variantu uzpůsobené zalepenou hliníkovou trubičkou u třetího nosníku ve středu křídla.

Vrtuly mám připravenou klasickou IKARA nebo ještě uvažuji o čínské, ta je přeci jen o něco málo lehčí. Aktuální hmotnost model bez vrtule, dokompletované hlavice a dodělaného determalizátoru je 34, 22 g. K tomu vrtule 7,10 g a jsem na 42 g. Plus tedy ještě pár dodělávek a myslím, že to bude něco málo pod 50 g nepočítaje v to dovážení do těžiště. Myslím, že se dostanu na 51 g při použití úplně obyčejné balzy, což je více než dobré.

Takže zbývá pár dodělávek a vzhůru do vyzkoušet, pak uvidíme, jestli odložím Meteoro a budu lítat s kachnou … No musím vymyslet nějaké šikovné jméno.

VaPe