Recenze: R.E.S. Kleine Thermiksegler mit großer Leistung

Ať již zabloudíte na tuzemská nebo zahraniční modelářská fóra, nelze si nevšimnout popularity modelů větroňů kategorie RES. Jedná se o soutěžní rádiem řízené modely větroňů převážně dřevěné konstrukce s maximálním rozpětím křídel dva metry. Tato „nová“ kategorie větroňů vznikla před několika lety v Německu jako reakce na dnešní moderní větroně a elektrovětroně. Ty se vyrábějí z kompozitních materiálů, pomocí speciálních a drahých forem, a proto jsou velmi nákladné. Obdobnou situaci lze v posledních letech sledovat i u některých volných kategorií F1… a uvidíme, kam to v budoucnu dále povede.

Jak je ze zkratky patrné u modelu jsou ovládány pouze směrové kormidlo, výškové kormidlo a brzdicí štít (spoiler) – Rudder – Elevator – Spoiler. Vzlet modelů se uskutečňuje gumicukem. Přesné požadavky na model a způsob soutěžení, najdete v předběžných pravidlech kategorie RES ve Sportovním řádu České republiky pro letecké modeláře 2021.

Vstup do kategorie RES není žádným problémem a lze využít nabídku několika výrobců stavebnic. Obdobně pokud se chcete nejdříve porozhlédnout a seznámit se s kategorií, můžete mrknout na modelářská fóra anebo internetové stránky. Pokud jste zastáncem tištěného slova, je zde k dispozici publikace německého autora Franka Schwartze: R.E.S. Kleine Thermiksegler mit großer Leistung.

R.E. S.

Publikaci můžete zakoupit u tuzemských anebo zahraničních prodejců a uvede Vás do světa RES. Na celkem 87 stranách a v 7 kapitolách najdete snad všechny odpovědi na otázky související s modely RES. Autor se zaměřuje hlavně na současné německé modely RES, které byly pro tuto kategorii konstruovány a velmi dobře do ní zapadají, a to nejenom díky vysokému výkonovému potenciálu. Modely lze také úspěšně použít pro začátečníky nebo pro pokročilé začátečníky. Publikace je doplněna celou řadou pěkných doprovodných fotografií a kreseb. Rozhodně doporučuji k přečtení.

Tudíž nezbývá než buď pořídit stavebnici či se pustit do vlastní konstrukce a určitě se uvidíme na nějaké soutěži … A věřte nejde jen o honění se za medailemi, ale hlavně o setkávání se stejně postiženými kolegy.

RC větroně Samba R.E.S. 2.0 cad2cnc F3-RES, Nesvačilské podívání 2019

Mr. G’s New Purito F3RES Glider

VaPe