Back to Front

V tomto podivném čase je vlastně kupodivu čas na spoustu věcí, které člověk normálně nestíhá. Bohužel jarní soutěžní sezóna je v háji a na podzim se strhneme … Ale i tak jsem využil čas, byť normálně chodím do práce ke stavbě dalšího modelu kachny. Vlastně je to druhý pokus, byť první kachna je projekt inspirovaný Honzou Vrbou a vlastně je dokončený až teď. Tato druhá je stavbou z plánku, který je volně k dispozici na stránkách OUTERZONE.

OuterzoneNěkteří se domnívají, že na stránkách OUTERZONE jsou pouze historické modely, to samozřejmě není tak zcela pravda. Je to vlastně kolekce plánků, v této chvíli tam je 11 991 plánků volně k dispozici, členěno do různých kategorií. Stačí jen vytisknout a stavět.

Ale zpátky k modelu. 

Back to Front (oz3502) by KJ Wallace from Aeromodeller 1986 - model pic

Jak je vidět je to soutěžní model kategorie P30, jak jinak u mě, že? Opět kachní konstrukce. Back to front, autorem modelu je KJ Wallace, publikován byl časopise Aeromodeller v čísle 11 v roce 1986. Rozpětí je 28 in, tj. 71,12 cm. Plánek je k dispozici v měřítku 1:1 a musím říct, že je opravdu jednoduchý a při stavbě jsem nenarazil na žádné těžkosti. Použitý materiál je standardní z modelářské prodejny, dokonce i 2. jakost, na některé méně důležité části. I tak váha modelu bude po dokončení kolem 50 g, jak předepisují pravidla kategorie P30.

Back to Front (oz3502) by KJ Wallace from Aeromodeller 1986 - plan thumbnail

K plánku je k dispozici i text autora z časopisu. Něco málo ke stavbě. Trup je bedničkové konstrukce, takže stavba nečiní žádné potíže. jen je třeba správně nařezat lišty, aby pokud možno měli stejný průřez. Já osobně si nejdříve pořádně prohlédnu prkénko balsy a zhodnotím, co kde budu řezat. Snažím se dávat obdobné lišty na shodně na obou bočnicích. Při stavbě si vypomáhám kostkami LEGA, abych dodržel kolmost jednotlivých dílů.

Plánek Back to Front

Stavba křídla je trošku složitější, oproti stavebním zvyklostem v těchto končinách. Žebra zhotovuji standardně pomocí překližkových šablon. Zpravidla dělám žeber více, než je třeba. Na jednotlivá žebra vybírám různou balzu, ani ne tak podle váhy, ale spíš pevnosti. Potom žebra roztřídím a stejné, dávám na stejnou pozici, to znamená, že na střed, konce a prostředek křídla, jsem si tentokrát dal ty těžší a ostatní zbylá jsem rozmístil shodně. Trošku jiné, je to, že náběžná lišta je nakoso, což je tak trošku obtížnější, nicméně musím říct, že daleko pevnější. U stavby křídla se asi nevyhnete tomu, že to budete muset dělat na dvakrát. To je proto, že pravděpodobně asi nebudete mít stavební prkno dost široké. Já jsem nejdřív udělal střed křídla a pak obě půlky. Ještě před lepením křídla do vzepětí jsem si udělal zářezy do žeber, pomocí malého přípravku slepeného ze dvou žiletek. Slepení křídla do vzepětí je hračka, opět pomohou kostky LEGO. Doplnil jsem nosníky a výztuhy a bylo hotovo.

VOP jsem stavěl obdobně jako křídlo, nic složitého. Stavbu konců křídel není třeba popisovat, je postaveno dle plánku. Hlavice vrtule je slepena dle plánku, nicméně je o něco málo menší, než na plánku. vypouzdřena mosaznou trubičkou. Otvor je uzpůsoben tak, aby bylo možné využít natáčení svazku mimo trup. Vrtuli použiji čínskou. Zbývá model potáhnout model, dodělat determalizátor křídla a samozřejmě vyvážit. Determalizátor bude řešen obdobným způsobem, jako u kachny č. 1, tj. časovač IKARA. Nakonec bude model opatřen reflexními barvami.

Stav stavby modelu k dnešnímu dni si můžete prohlédnout v galerii.

 

VaPe